Heeft er iemand ervaring met het medicijn: Xenical?

Wordt gebruikt bij patienten met overgewicht maar schijnt niet eetlust remmend te zijn....wat doet het dan en helpt het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Heel vroeger toen het in NL nog niet toegelaten was kocht mijn vrouw het bij de apotheek in Vaticaanstad. Kostte een vermogen (iets van 120 gulden voor een doosje).
Ik weet nog dat het zaak was om éérst 10% van je gewicht te verliezen zonder Xenical.
Als je het gebruikt val je inderdaad af, maar het is slechts bedoeld voor mensen met een ernstig overgewicht. (dus niet als je slechts 20 of 30 kg te veel weegt zoals mijn vrouw destijds) Na een bepaalde hoeveelheid gewicht verloren te hebben stopt het effect van het medicijn en is het dus aan jezelf. Wilskracht en zelfdiscipline zijn dus zéker een net zo belangrijke factor als het medicijn zelf.

tip: volg het HP dieet (halve porties)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Op Wiki heb ik het volgende gevonden.

Xenical is trouwens de naam die Roche aan het product heeft gegeven. Een andere merknaam is Alli (van GlaxoSmithKline).

Werking
Orlistat is een krachtige, reversibele remmer van vetverterende enzymen (lipasen) in maag en darmen en vermindert de opname van vetten uit de voeding. De blokkering van deze enzymen verhindert dat vetten (triglyceriden) in de voeding worden omgezet tot absorbeerbare vrije vetzuren en monoglyceriden. In de plaats daarvan gaat ca. 30% van de vetten onverteerd door de darm.

In klinische studies is aangetoond dat mensen die het middel gebruiken in combinatie met een vetarm dieet, tot 50% meer gewicht kunnen verliezen vergeleken met personen die enkel het dieet volgen. Na ongeveer 12 weken stabiliseert de BMI zich.[5] Men moet het middel wel blijven nemen, omdat het effect van orlistat reversibel is. De resultaten kunnen wel sterk verschillen van persoon tot persoon. Indien na 12 weken behandeling geen gewichtsverlies van tenminste 5 % is opgetreden, moet de behandeling worden stopgezet.

Hopelijk heb je er wat aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar de reportage die eraan gewijd is in "Koppen" op de Vlaamse tv, kan je wel aan het denken zetten. Vooral wat betreft bijwerkingen zoals fecale incontinentie, als de patient te veel vet blijft eten. Het is dus echt zaak om ook vetarm te gaan eten. Zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwakzalf.
Ik ken een paar vriendinnen die het gebruikt hebben - en dan moet je echt stevig overgewicht hebben voor je dat vergoed krijgt - maar het werkt voor geen ene meter. Wel kun je er heel vervelende bijwerkingen bij krijgen zoals chronische diarree en anale lekkage (ja, precies wat je je daar bij voorstelt).

Vetoplossers bestaan niet, helaas pindakaas. Dus 'normaal' (wat je gewend was) eten en afvallen door een pil, die vlieger gaat helaas niet op.
De enige werking die Xenical eventueel heeft (behalve dus vliegende diarree veroorzaken) is je keurig houden aan de bijsluiter waarin een maximum aantal calorieen per dag genoemd wordt. Maar dat werkt ook prima zonder xenical.

Elk pondje gaat nog steeds door het mondje, niemand wordt dik van een glaasje water, en in Auschwitz zaten ook geen dikke mensen. Klinkt hard, maar je moet ze de kost geven die zeggen ik eet bijna niks en ik val toch niet af....jaja.

De enige manier om af te vallen is te zorgen dat er meer verbrand wordt dan er ingaat, en dat kan zijn door minder te eten en / of door meer te bewegen, en vooral door gezónder te eten. Meer fruit en brood, minder kaas en vlees en zoetigheid. Niet leuk, en niet lekker, ik weet het, anders woog ik ook wel 60. Maar wel de enige manier. Als je iemand van 70 kilo wilt worden, moet je eten en bewegen als iemand van 70 kilo, en dat heel langdurig. Daar past je lichaam zich dan wel aan aan. Is dat echt veel minder dan je gewend bent, dan kan een voedingssupplement in de vorm van vitaminen wel verstandig zijn de eerste tijd.

Oh, voor je me te hard vindt oordelen : ik weeg 120 kilo en ben 1 meter 68. Ben meermalen een half mens afgevallen, maar maak uiteindelijk toch steeds weer de verkeerde keuzes......

Ja, ik zou er ook weer eens wat aan moeten doen eigenlijk.